Shining
Release konsert
Hvem er den fyren?
Rastløs. Fryktløs. Eksentrisk. Rebelsk. Uforutsigbar. Revlusjonær.
Du har kanskje sett ham blåse flammer ut av saksofonen ved siden av eks-Megadeth gitarikon Marty Friedman. Eller sammen med det danske storbandet Blood Sweat Drum ‘n’ Bass, der han leverer grensesprengende saksofonsoloer. Eller kanskje bak keyboardet til svartmetall-legendene i Emperor.
Alltid iøyefallende, produktiv og instinktivt rebelsk. Jørgen Munkeby er den kreative kraften bak de legendariske jazz-metall-krigerne i Shining, og har vært aktiv i den musikalske undergrunnen siden 1999.
Først som komponist og fløytist i Jaga Jazzist, til det store gjennombruddet som metallverdenens første saksofoniststjerne og sjangerdefinerende frontmann. Munkeby har hele veien vært en foregangsfigur i moderne musikk, ikke bare i Norge, men også internasjonalt. Nå er han i ferd med å ta et nytt og modig steg videre med Shining.
Shining startet som et akustisk jazzensemble, som sakte men sikkert transformerte sitt lydbilde med ville variasjoner av nye former og lyder. Hele veien anført av grunnleggerens rastløse sjel.
Etter å ha sluppet fire album med smal og smart alternativ jazz, eksploderte bandet i ekstremmetallverdenen med tiårets mest bemerkelsesverdige og sjangerrystende album Blackjazz i 2010. Styrket av suksessen fra sitt ville eksperiment, grep Munkeby anledningen til å dra Shining etter kragen inn i enda flere uventede farvann, og forsterket den futuristiske presisjonen og kraften i det mer strømlinjeformede albumet One One One i 2013. I 2015 toppet Blackjazz-prosjektet seg i et høylytt og eksplosivt klimaks med det internasjonalt anerkjente albumet International Blackjazz Society.
Ryktet om at Shining også er et rystende bra konsertband spredde seg fort, og bandet oppnådde stadig mer anerkjennelse også innenfor den kommersielle rock- og metallverdenen. Og nå er Shining i ferd med å gjenoppfinne seg selv som et av de mest spennende rockebandene på planeten.
«Denne gangen var jeg lei av å gjøre de samme tingene, sier Munkeby. Jeg var ferdig med Blackjazz, og ville prøve noe nytt. Jeg trengte nye utfordringer. Vi har jo 360 grader å leke med, så vi kunne gå i alle retninger. Vi er ved det punktet der vi ikke har noe å tape, men alt å vinne. Det er akkurat som da vi laget Blackjazz. Vi spurte oss selv hele veien: Tar vi dette for langt bort fra det vi har gjort før? Men også: Tar vi det langt nok? Ettersom vi jobbet med låtene, ble de mindre rare og mer tilgjengelige. Det nye albumet låter mer som Muse og Meshuggah, mer Ghost enn Gojira. Mer Biffy Clyro enn Burzum.»
Alt fra det fargesterke albumcoveret, til rekken av refreng som setter seg hjernebarken, gjør Animal til det ultimate feststemte metallalbumet for dette århundret. Ti korte, hvasse og melodiske bomber av noen rockelåter, med innslag av galskap og eufori. Munkeby har virkelig fornyet lydbildet. Albumet er helt saksofonfritt, men fremdeles utvilsomt Shining. Deres mest overraskende album til dags dato.
Animal er et album med mange høydepunkter, og frysning-fremkallende dynamiske spor. Låter som vil ta plass i hodet ditt resten av året. Albumet er igjen produsert av bandet selv, sammen med deres samarbeidspartner gjennom mange år, Sean Beavan. Denne gang har de også dratt inn studioguru Kane Churko (Five Finger Death Punch, Halestorm, Papa Roach), sønnen til den legendariske Kevin Churko, for å mikse albumet.
«Kane har jobbet med sin far hele livet, og har mikset mye selv i årene som har gått. Han er for et geni å regne. Det var mye eksperimentering på veien, men hele prosessen har vært veldig organisk, mye prøving og feiling, men resultatet er tullete bra. Jeg elsker dette albumet og kan ikke vente på å overraske livsskiten ut av alle», avslutter Munkeby.
Bill. kr. 295,- +avg.